dilluns, 7 de setembre del 2009

Les presentacions a l’Educació.

Document en el•laboració

Introducció
La transmissió de continguts a grups de persones utilitzant recursos tecnològics ha estat sempre una pràctica en educació. Els docents S’han recolzat en pissarres, transparències, diapositives, vídeos, etc. Fins arribar, ara ja fa uns anys a la utilització dels anomenats programes de presentacions. Cal citar que la primera versió del programa més conegut de presentacions, el Microsoft Power Point, va ser llançada al 1987 per als ordinadors Apple Macintosh. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_PowerPoint )

Tres temes fonamentals planen sempre que es parla de presentacions a l’educació:
  1. La utilització de presentacions, implica sempre una metodologia orientada a la transmissió de coneixements del professor a l’alumne?
  2. Podem fer un mal ús de les presentacions? Com sabem com detectar-lo?
  3. Utilitzar presentacions implica un major aprenentatge de l’alumne?

Competències que es desenvolupen

  • Adquirir la capacidad de búsqueda, selección, análisis y síntesis de la información y transformarla en conocimiento. (EB-25)
  • Utilizar medios y entornos digitales para comunicarse y trabajar de forma colaborativa, incluso a distancia, para apoyar el aprendizaje individual y contribuir al aprendizaje de otros.
Programes i serveis en línia per a crear i publicar presentacions.
Per a crear presentacions comptem amb varis programes dels que ens interessa destacar-ne dos:

  1. El Microsoft Power Point, què és el més utilitzat i que més possibilitats creatives i multimedials dona avui en dia i que trobem integrat en la suite Microsoft Office.
  2. L’impress, una alternativa de molta qualitat, lliure i gratuïta per aquells qui volen treballar sense tenir els condicionants d’utilitzar un programa propietari com el Power Point. Forma part de la suite Open Office i la podeu descarregar gratuïtament en català de http://www.sofcatala.org

També hem de destacar les presentacions que podem crear amb el servei on-line google docs. Si bé a nivell de recursos tècnics, queda lluny de les dues anteriors, fa un molt bon ús de la xarxa, permeten crear col•laborativament les presentacions, poder xatejar sobre les mateixes mentre les anem construint i finalment publicar-les en format web. És un servei gratuït però no lliure (important diferència)

La quarta aplicació de la que cal parlar no és un programa de presentacions pròpiament dit sinó un servei on-line que permet publicar presentacions fetes en Power Point, és tracta de Slide Share i el podem trobar a http://www.slideshare.com i si bé no és un programa per fer presentacions és molt utilitzat.

Com estan estructurats els programes de presentacions.

Els elements de que consten els programes de creació de presentacions són 6:

  • Presentació
  • Diapositives
  • Objectes
  • Accions
  • Transicions
  • Animacions

Les diapositives són l’eix central dels programes de creació de presentacions en ella i col·loquem lliurament els objectes com ara: textos, vídeos, imatges, etc i el conjunt de diapositives formen una presentació. Les presentacions en Power Point tenen l’extensió pptx o ppsx, en Impress creem arxius odp i google també utilitza el seu propi format, però la presentació s’emmagatzema al servidor. Cal dir que tots tres programes donen opcions d’exportar i importar arxius.

Les transicions son l’efecte visual i/o sonor que s’estableix entre diapositives
Les animacions són l’efecte visual i/o sonor que s’estableix als objectes i que pot implicar un ordre d’entrada i sortida de dins la diapositiva
Les accions són el conjunt d’instruccions que executem quan fem un clic o passem el ratolí per sobre nu objecte. (per exemple quan cliquem a sobre un text, anem a una dispositiva concreta)

Com utilitzar-les a l’educació.
Bàsicament tenim dues opcions i no depén tant com pot semblar de la presentació sinó de la metodologia docent que s'utilitzi. Així doncs tenim un gran grup que utilitza les presentacions per a transmetre d'una manera ordenada i clara informació als alumnes i un segon grup que utilitza les presentacions per a: motivar, interactuar, seduir, emocionar, mostrar, construir ....

Totes dues maneres d'utilitzar el Power Point són objecte d'estudi en aquest mòdul i per realitzar aquest aprenentatge seguirem l'estructura següent:

Coneixement dels aspectes tècnics d'ús del programa Power Point.
Lectura de la comunicació:
visionat a classe d'exemples relacionats amb les modalitats d'ús citats en la lectura.
Realització d'una pràctica, penjar-la al bloc i comentar-la citant els aspectes metodològics tinguts en compte en el moment de confeccionar-la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada